maandag 8 juli 2019

Ingrediënten waar ik op let in mijn skincare

Om te beginnen bestaan er natuurlijk énorm veel ingrediënten die in huidverzorging kunnen zitten. Ik heb me verdiept in skincare en ingrediënten, maar ik weet echt niet van alles! Wanneer ik de ingrediënten lijst zie en ik een onbekend ingrediënt zie, zoek ik het gewoon even op Google 😁
In onderstaand artikel vermeld ik een aantal tips en veelvoorkomende ingrediënten, waar ik op let tijdens het kopen van (nieuwe) skincare.




1 Check de ingrediëntenlijst!
en ga vooral niet af op de claims van het product.. Vaak promoot een product bijvoorbeeld met argan, aloë vera, etc. Als je dan de ingrediëntenlijst gaat checken vindt je dit gepromote product aan het einde van de lijst, wat betekent dat er erg weinig van in zit. Het eerste ingrediënt is wat er het meeste in het product zit en zo is het laatste product hetgeen er het minste in zit. In veel gevallen is water (aqua) of purfied water het product wat op nummer 1 staat.

2 Alcoholen
Niet alle alcoholen zijn slecht, je hebt namelijk ook vette alcoholen welke helemaal prima zijn voor je huid. De alcoholen die wél uitdrogend zijn, drogen je huid uit (duh!). Vooral ´´alcohol´´ en ´´alcohol denat´´ werken in mijn ervaring heel uitdrogend. Veel toners bevatten een uitdrogende alcohol, ik ben zelf nog op zoek naar een goede toner voor mijzelf. Ik gebruikte altijd de Decubal tonic, maar het merk is helaas gestopt met produceren.
Een aantal voorbeelden van uitdrogende alcoholen: alcohol, alcohol denat, isopropyl alcohol
Een aantal voorbeelden van vette alcoholen: cetyl alcohol, ceteary alcohol, stearyl alcohol

3 Parfum
Ondanks dat een ingrediënt weinig aanwezig is en onderaan de lijst staat (waar parfum vaak een plek heeft), mijd ik het in elk geval. Een enkele uitzondering maak ik weleens voor een sheetmask, omdat ik nog geen parfum vrij sheetmask gevonden heb op die van het merk Simple na. Ik heb nu sheetmask vellen waar je zelf een masker mee kan maken, waar ik nu nog mee aan het experimenteren ben.
Parfum kan irriterend werken, en dit deed het bij mij ook. Sinds ik gestopt ben met parfum in skincare is mijn huid een stuk rustiger geworden, ik vind het ook helemaal niet fijn dat mijn skincare naar bloemetjes ruikt. Ik vind de neutrale geur die parfumvrije skincare heeft juist heel fijn, maar de meningen verschillen hier in.

skincare fridge
bron


4 Etherische oliën
Etherische/ essentiële oliën zoals lavendel, tea trea, citrus. Deze producten kunnen (in hoge concentraties) ook irriterend werken voor de huid. Veel producten voor een ´´acne gevoelige huid/ vette huid´´ bevatten veel tea tree en dit ruik je ook. Ik ben  hier persoonlijk geen fan van en mijn huid raakt hier geheid geïrriteerd van. Ik kan geen eenduidig antwoord vinden op het effect van etherische oliën en de huid, op verschillende websites zie ik een verschillend antwoord. Voor mij werkt het in ieder geval snel irriterend! Maar mocht je deze oliën wel gebruiken, smeer ze nooit puur op je huid, altijd met een meng olie (olijfolie, amandelolie etc).

5 Luister naar je huid
Hierboven vind je een aantal punten waar ik op let, dit betekent natuurlijk niet dat jij niets kunt gebruiken wat ik hierboven beschrijf! Reageert je huid goed op je huidverzorging, dan heb jij misschien niet zo'n gevoelige huid als ik heb. Het belangrijkste is dan ook goed te kijken hoe je huid op iets reageert. Wordt het rood, schilferig, uitgedroogd.. Dat is natuurlijk niet een resultaat waar je om staat te springen. Mocht je nieuwe producten gekocht hebben, introduceer ze dan 1 voor 1. Zo weet je waar je huid op reageert. Ik weet hoe moeilijk dit is, ik ben vaak super exited om een nieuw product te proberen 😊

Wat zijn jullie tips qua skincare, op welke ingrediënten letten jullie?
De blog van Jetske Ultee vind ik heel interessant op het gebied van skincare.
Ik wil ook nog een artikel wijden aan actieve ingrediënten en wat ze voor je huid doen, zoals vitamine c en salicylzuur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!