zaterdag 14 maart 2020

Minder vlees eten | personal

Al vanaf ik me kan herinneren ben ik gek op dieren. Ik heb ook altijd (en nog steeds) geleefd met honden in huis. Met de jaren mee begon ik steeds meer moeite te krijgen met het vele vlees eten. Ik ging het minderen en liet het af en toe weg. Nu sinds een half jaar eet ik per week ongeveer 4 a 5 dagen vegetarisch en op de overige dagen eet ik dan wel vlees. Het belangrijkste waarmee ik ben gestart is niet meer het eten van vlees omdat het zo'n gewenning is geworden. Ik eet geen vlees meer wat ik niet zo lekker vind omdat het ´normaal is'. Ik eet alleen vlees wat ik wél echt lekker vind, en ja ik zou het helemaal geweldig vinden als ik over een paar jaar écht vegetarisch ben maar ik ben ook van mening dat deze kleine beetjes helpen. Als iedereen al zou beginnen met het minder eten van vlees en wat vegetarische dagen inlassen, zou het dierenleed een stuk minder zijn.



Ik heb heel veel respect voor de mensen die compleet vegetarisch of vegan eten en leven. Via deze post wil ik jullie inspireren om, als je elke dag vlees eet, eens een vleesvrij dagje in te lassen. Of twee. Je kunt natuurlijk vlees weg laten, extra groente toevoegen of zelf bijvoorbeeld een burger maken. Ik eet voornamelijk vleesvervangers, waar de meningen over verdeeld zijn, en dat is mijn persoonlijke voorkeur. Vooral doen waar je je goed bij voelt natuurlijk!

Ik heb nog een hoop dingen op mijn lijstje (en in mijn koelkast) staan om uit te proberen maar hieronder deel ik met jullie mijn favorieten (tot nu toe).

Image preview
Zelfgemaakte pizza met Vivera plant shoarma, rode ui, paprika en geraspte kaas. De plant shoarma is echt een favoriet die ik veel gebruik. Op pizza, op een pitabroodje, bij rijst of zoals je hieronder nog kunt zien met een kapsalon.

Image preview
Vivera kipstukjes gemarineerd met ketjap, paprikapoeder, knoflookpoeder, laos, gember, sambal, chilisaus en uienpoeder. Daarbij paprika toegevoegd. Ik doe dit bij de rijst of eet het op een (naan/turks of gewoon) broodje.

Image preview
Jumbo veggie chef smokey bacon. Voor tijdens de lunch op een broodje of een toastje.





















Vegetarische burger, ik gebruik die van jumbo veggie chef of van ah eigen merk de basis burger. Gek genoeg vind ik die basis burger lekkerder dan de deluxe variant. Broodje even roosteren in de oven en saus naar keuze toevoegen. Ik heb ook gebakken uitjes en atjar ketimoen toegevoegd.





















Vegetarische kapsalon met vivera plant shoarma. Geraspte kaas en daarbij rode ui toegevoegd en knoflook en currysaus. Hierna nog wat sla en komkommer erop en je bent klaar.

Omdat ik verder niet overal foto's van heb hieronder nog wat favorieten:
- sauzijzenbroodje en satebroodje vegetarisch van de vegetarische slager, te vinden bij de ah vers afdeling
- vivera kipkrokant schnitzel, vind ik er lekker al ik spinazie stamppot eet maar kun je bv ook op een wrap of door je salade eten
- lasagne met vega gehakt ipv gewoon gehakt
- vivera of valess sateschnitzel
- vegetarische kroket van de lidl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!