maandag 15 juli 2019

Naar het MBO met een havo diploma | mijn ervaring

Inmiddels start ik in september aan mijn 4e jaar van HBO rechten. Ik ben echter niet direct na het afronden van de havo aan deze HBO opleiding begonnen, ik heb namelijk eerst een 2 jarige MBO opleiding afgerond. In dit artikel vertel ik je de achtergrond van mijn keuze en hoe ik het ervaren heb.


Wanneer mensen horen dat ik na een afgeronde havo opleiding met diploma op zak naar het MBO ben gegaan, kijken ze allemaal eigenlijk geschokt. Het is een keuze die je niet vaak hoort, veel mensen zien het zelfs als ´´verspilling van je tijd´´.

Hoe ben ik tot deze keuze gekomen?
Toen ik in mijn 4e jaar zat ben ik na het bezoeken van open dagen van hogescholen terecht gekomen bij de opleiding Communication and Multimediadesign. Ik was toen heel erg enthousiast over deze studie, vooral het grafische stukje trok enorm mijn aandacht. Volgens mij toen ik in jaar 5 zat moest ik een intakedag volgen. Op deze dag kwam ik er achter dat het totaal niet bij mij paste. De aandacht lag namelijk véél meer op het communicatie stukje dan op het multimedia stukje, terwijl ik juist graag grafisch wilde gaan ontwerpen voor bijvoorbeeld reclames. Daar werd volgens de vrouw in verhouding veel minder tijd aan besteed dan ik in mijn gedachten had, daar wilde ik geen 4 jarige HBO opleiding aan wijden.

Het hele plaatje qua tijd verloop kan ik me niet helemaal meer herinneren, maar ik weet wel dat ik daarna beslist heb dat ik grafische vormgeving wilde gaan doen (wat overigens ook een MBO opleiding was). Ik werd hier niet aangenomen en inmiddels was de inschrijftermijn voor het HBO volgens mij al verlopen. Toen heb ik besloten om een MBO opleiding juridisch medewerker te doen. De opleiding zou voor mij 2 jaar duren: 1 jaar les en 1 jaar stage.

Deze opleiding heb ik uitgekozen omdat het recht mij wel interesseerde, vooral het strafrecht en de nieuwswaardige zaken. Deze trokken altijd mijn bewondering en interesse tegelijk. Zo startte ik dus aan deze opleiding.

Sydne Style shares marble and gold back to school supplies
bron


Hoe heb ik de opleiding ervaren?
Het eerste jaar van de opleiding had ik dus voltijd les. Ik startte in een klasje met mensen die bijvoorbeeld aan een HBO opleiding waren gestart en het niet redde, die al gewerkt hadden etc.
Ik kreeg allerlei vakken, van inleiding recht tot belastingrecht tot aan bestuurskunde en statistiek.
Gelijk merkte ik weer hoe leuk ik het strafrecht vond. Ik strugglede wel een beetje met vakken die ik niet leuk vond, zoals personeelswerk. Ook kreeg ik Engels en volgens mij ook Nederlands.
Het eerste jaar rondde ik succesvol af en in het tweede jaar mocht ik stage gaan lopen, ik had in het begin nog 1 dag per week les. Deze lessen volgde ik met alle leerlingen die de opleiding volgde, dus niet meer alleen met het klasje uit jaar 1. Ik merkte hier wel verschil met de andere studenten, qua gedrag. Het gedrag wat zij vertoonden was wat anders, nog wat jonger ofzo. Ik wil hiermee absoluut niet neerbuigend zijn tegenover deze mensen, maar dat is gewoon hoe ik het verschil heb ervaren tussen mijn 1e jaars klas en mijn 2e jaar met alle leerlingen.

De stage vond ik leuk en zo maakte ik kennis met het professionele werkveld. Eerder heb ik alleen gewerkt als caissiere/servicebalie medewerker in de supermarkt. De stage vond ik heel leerzaam en de vaste routine deed mij goed. Ik heb 10 maanden stage gelopen en daarna nog 1.5 maand vakantiewerk gedaan.

bron

Ik vind het zeker niet zonde van mijn tijd. Het heeft mij weer werkervaring meegegeven en enige juridische kennis die ik kon gebruiken op het HBO, zoals het omgaan met wettenbundels. Verder vind ik het niet heel erg te vergelijken met het HBO, omdat de vakken best anders waren. Misschien is dat anders als je de opleiding volledig volgt i.p.v. verkort.

Hoe kijk ik er nu op terug?
Als ik nu terug kijk is het grote voordeel van de studie vooral hiermee ook mijn CV en ervaring opbouw in de juridische sector.
Het enige nadeel, wat ook een heel groot nadeel is, is de studiefinanciering. Als ik in dat jaar aan HBO was begonnen, had ik niet alles hoeven lenen. De oude regeling gelde toen namelijk nog.

Dit was mijn ervaring en hoe ik er op terug kijk nu ik een aantal jaren verder ben. Hoe is jullie schoolcarrière verlopen?



1 opmerking:

  1. Interessante post! Ik heb zelf ook een MBO opleiding gedaan, maar vond deze erg laag qua niveau. Inderdaad totaal niet te vergelijken met HBO. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!