maandag 5 augustus 2019

Ben & Anna deodorant pink grapefruit | Review

Alhoewel er nog niet genoeg onderzoek is gedaan naar de samenhang tussen deodoranten met aluminium en het ontstaan van kanker, geeft het mij toch een fijner gevoel om een aluminiumvrije deo te gebruiken. Daarnaast werken deo's met aluminium die je klieren als het ware tijdelijk afsluiten/ blokkeren, zo heb ik gelezen, bij mij eigenlijk niet goed. Welke deo ik ook geprobeerd heb, ik zweette alsnog veel. Dat is voor mij dan ook een extra reden om over te gaan op aluminium vrije deo.

Daarom testte ik de Ben & Anna deodorant in de variant pink grapefruit. Ben je benieuwd wat ik er van vind, lees dan snel verder!







De verpakking is gemaakt van karton, wat natuurlijk milieuvriendelijker is dan plastic. Ik vind de verkapping alleen niet zo fijn werken. Je moet de deo niet draaien, maar omhoog duwen. Met mijn lange nagels lukt dit niet goed, ik heb het omhoog geduwd met een andere (kleiner) flesje.

De stick ziet er uit alsof hij heel romig is. Wanneer je hem opsmeert (op een droge huid), is hij echter een beetje brokkelig. Dit is snel verholpen door het even uit te smeren.


Maar wat zit er dan wel in deze deo? Omdat de foto misschien niet goed leesbaar is, hier nog even de ingrediënten uitgeschreven:

Sodium Bicarbonate, Butyrospermum Parkii Butter*, Maranta Arundinacea Root Powder*, Zea Mays Starch, Cocos Nucifera Oil*, Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Helianthus Annuus Seed Oil*, Coco-Caprylate/Caprate, Helianthus Annuus Seed Cera, Ricinus Communis Seed Oil, Shorea Robusta Resin, Rhus Verniciflua Peel Cera, Citrus Granids Peel Extract, Limonene**, Caprylic/Capric Triglyceride, Rhus Succedanea Fruit Cera, Tocopherol, Ascorbyl Palmitate***, Simmondsia Chinensis Seed Oil*, Citral**, Linalool**, Daucus Carota Sativa Root Extract*, Rosmarinus Officinalis Leaf Extract*. *Organic, **from natural essential oils *** RSPO - certified


Ik zal hieronder de ingrediënten benoemen waarmee ik zelf bekend ben
Sodium bicarbonate: baking soda. Al heb ik hierover ook weer gelezen dat dit wegens de hoge PH waarde ook je huid weer kan irriteren. Ik heb echter meerdere reacties gelezen van mensen die wel positief waren. Het wordt daarnaast ook veel gebruikt in DIY deo's.
Butyrospermum Parkii Butter: Shea butter
Zea Mays Starch: mais (zet)meel
Cocos Nucifera Oil: kokosolie
Cetyl Alcohol: vette alcohol
Stearyl Alcohol: vette alchol
Helianthus Annuus Seed Oil: zonnebloemolie
Ricinus Communis Seed Oil: castorolie
Citrus Granids Peel extract: extract van grapefuit
Limonene: etherische olie (geurstof)
Tocopherol: vitamine e
Ascorbyl Palmitate: vetoplosbare vorm van vitamine c
Simmondsia Chinensis Seed Oil: jojoba olie
Citral: etherische olie (geurstof)
Linalool: etherische olie (geurstof)
Rosmarinus Officinalis Leaf Extract: rozemarijn extract

Op de baking soda en maismeel en de geurolien zitten er veel verzorgende bestanden en oliën in. Verder zit er ook geen uitdrogende alcohol of siliconen in. Of jij baking soda wil gebruiken is natuurlijk jouw persoonlijke keuze. Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk een deo te vinden zonder slechte stoffen die zijn werk doet. Ik heb ook de roze variant van Salt of the earth geprobeerd en deze gebruik ik nog steeds, maar de ben & anna deo vind ik wat beter werken.

Ik heb de deo aangebracht na het douchen 's avonds en toen ik wakker werd rook ik geen zweetgeur. Door het warme weer (en het feit dat ik boven slaap) is het wel heel warm en zweet ik dus ook. Dat wil zeggen dat de deo wel goed werkt!
De tweede test was overdag. 'S ochtends na de douchen bracht ik de deo aan. Ik ben 's middags gaan fietsen (eveneens met warm weer, rond de 27 graden) in totaal 10 kilometer. Ook hier heb ik weer gezweet, maar ik rook geen vieze zweetgeur! 'S avonds voor ik ging douchen rond 19.30 rook het nog steeds niet vies. Normaal moet ik echt meerdere keren per dag mijn deo aanbrengen.

De geur die deze deo heeft ruik ik overigens niet heel lang. Ik denk dat deze na een half uurtje - uurtje wel vervliegt. Ik vind dat persoonlijk niet erg, ik houd van neutraal geurende deo's. Daarbij breng ik normaal ook parfum op en vind ik een overheersende geur van deo echt niet lekker. Wil je wel graag een deo met een geurtje, dan heb je aan deze niet zoveel.
Ik denk dat de baking soda icm de maiszetmeel zorgen voor het absorberen van het zweet. Ik heb namelijk nog niet eerder een deo zonder deze ingrediënten gehad die zo goed voor mij werkte.

Ik ben dus erg tevreden over deze deo. Mocht je meer willen weten over baking soda in deodorant, google het vooral even! Ik heb er niet genoeg verstand van om een complete uitleg te geven 😉





2 opmerkingen:

  1. Leuk ik wilde deze een keertje testen. Maar ik blijf nogal verslaafd aan mijn deo aromaco van Lush, ook echt een aanrader én verpakkingsvrij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem even opgezocht, die ga ik zeker onthouden om te proberen!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!