vrijdag 8 september 2017

Mijn ervaring met het HBO propedeusejaar | personal

Een jaar geleden begon ik aan mijn opleiding, HBO rechten. Na havo én MBO juridisch medewerker heb ik er voor gekozen om HBO te gaan doen. Ik vond destijds de stap van havo naar HBO best groot en wist niet precies wat ik wilde, daarom heb ik er voor gekozen om nog een 2-jarige MBO opleiding te doen. Heb ik daar spijt van? Nee. Ik heb daardoor wellicht een beetje voorsprong gehad met basiskennis, zoals het omgaan met een wettenbundel, en een jaar ervaring met stage.

accurate, hilarious, and sayings afbeelding



Ik kreeg per week voor elk vak een hoor- en werkcollege. In de hoorcolleges krijg je uitleg per vak en in in de werkcolleges pas je deze kennis toe door opdrachten te maken. In het begin ging ik nog fanatiek naar elk college, maar om eerlijk te zijn bleef dat niet zo. Mijn eerste tentamenweek rondde ik af met cijfers allemaal hoger dan een 7. Daardoor dacht ik dat ik wel een paar colleges kon missen. In blok 2 ging ik niet naar colleges die startte voor 10 uur in de ochtend. Daar moet ik wel bij zeggen dat al mijn hoorcolleges werden opgenomen en deze thuis kon terugkijken. Dat werkte veel fijner, niemand tetterde er doorheen en je kon het op pauze zetten als de docent te snel ging.

Mijn grootste valkuil is denk ik wel plannen, hoe cliché het ook klinkt. Soms maakte ik wel een planning, maar vervolgens hield ik me er gewoon niet aan. Dat gaf als resultaat dat ik voor/tijdens mijn tentamenweek enorm veel bij moest benen en alle stof moest lezen, hoorcolleges terug moest kijken, mijn wetten moest markeren en nog moest leren. Elk blok zei ik ''maar nu ga ik echt alles beter bijhouden!'' en toch gebeurde het niet. Alsnog heb ik alles in 1 keer gehaald, maar ik raad het je oprecht aan om je stof eerder door te nemen dan een week voor je tentamen. Nu zit ik in blok 1 van jaar 2 en heb ik het mijzelf wéér gezegd. Benieuwd of ik me er nu wel aan ga houden.

school, book, and journal afbeelding

Elk blok had ik 3 inhoudelijke/kennis vakken (bv: Strafrecht, Europees recht, Burgerlijk recht), dus vakken waar je kennis opdeed en waar je voor moest leren. Daarnaast had ik elk blok een project, wat inhield dat je een individuele opdracht en een groepsopdracht moest maken en daarnaast aan het einde van dit blok een assessment (bv: presentatie, gesprek) af moest leggen. Om kort te zijn, groepsopdrachten vond ik echt vreselijk. Bij het samenwerken ging gewoon elk blok wel iets mis. Samenwerken zal nooit een favoriete bezigheid van mij zijn, maar helaas is dit een groot onderdeel van elke HBO opleiding en natuurlijk later op de werkvloer. Daarnaast had ik ook nog een schrijfopdracht elk blok, wat in samenhang stond met een van de kennisvakken die je dat blok had. Daarnaast had ik ook nog Nederlands waar je ook schrijfopdrachten voor moest maken.

Ik werkte niet naast mijn opleiding en dat heeft dan zeker ook de druk verlaagd. Je hebt meer tijd en hoeft geen rekening te houden met wanneer je moet werken. Ik snap dat niet iedereen deze optie heeft en ik heb dan ook heel veel geluk dat mijn ouders helpen met de financiering. Boeken zijn erg duur, veel studenten schaffen dan ook geen boeken meer aan. Ik koop 9/10 boeken wel, waar het kan tweedehands. Maar vaak zijn mijn boeken van de nieuwste druk en daarbij is het prijsverschil met tweedehands nihil.

school and style afbeelding

Verder was het eerste jaar echt wel te doen, maar iedereen heeft natuurlijk zijn vakken met voorkeur. Voor deze vakken haalde ik dan ook betere cijfers dan voor de vakken waar mijn interesse niet echt bij lag. Ik blijf het dan ook echt moeilijk vinden om me er toe te zetten om aandacht te besteden aan de vakken die mij niet liggen, maar op HBO moet je alles met een voldoende halen en kun je niet compenseren. Probeer te plannen en houd je stof bij, hoe cliché dat ook klinkt. Niet om jullie te ontmoedigen om goed je stof bij te houden, maar het is ook wel te doen als je er wat minder tijd in steekt dan nodig is so don't worry. Leer op de manier die jij fijn vindt. Ik leer altijd met muziek omdat ik me in stilte niet kan concentreren, terwijl anderen juist in complete stilte moeten zitten om zich te kunnen concentreren.

Begin je aan je nieuwe opleiding of heb je al een propedeuse gehaald? Welke opleiding heb je gedaan/ ga je doen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!