maandag 27 juli 2020

Ovenschotel met veel groenten en gebakken aardappeltjes | Recipes

Vandaag deel ik een van mijn favoriete recepten met jullie. Ik vind ovenschotels met aardappelpuree/ aardappels nooit zo lekker, een beetje zompig of zo. Daarom deel ik met jullie een ovenschotel met gebakken aardappeltjes, zelf vind ik het heerlijk. Daarnaast bevat het nog veel groenten en gehakt. Omdat ik zelf ook vegetarisch eet wissel ik dit recept ook af met vega gehakt. Ik vind het beide lekker! De ovenschotel is voor 3 personen (of 4 als je kleine eters hebt)



Ingredienten
- 1 eetlepel tomatenpuree
- aardappelen (ongeveer 4 a 5 aardappelen)
- 1 courgette
- 1 of 2 preien
- paprika mix
- 400 of 500 gram gehakt/ vegetarisch gehakt
- 1 blik gepelde tomatenblokjes. Je hebt het hele blik in principe niet nodig (of een deel van het sap wegdoen zodat het niet te waterig wordt) dus je kunt ook een restje gebruiken.
- knoflook
- knoflookkruiden
- uienpoeder
- paprikapoeder
- chilipoeder
- peper
- ketjap manis
- sambal
- chili saus
- boter of olie om in te bakken

Bereiding
De aardappelen kook ik van te voren (bijvoorbeeld de avond ervoor of in de ochtend, middag als je tijd hebt) zodat ze al afgekoeld zijn voor je ze gaat bakken. Dat bakt een stuk makkelijker. De groenten snijd ik in blokjes/ schijfjes. De oven kun je alvast voorverwarmen op 180 graden (heteluchtoven).
Ik begin met het bakken van het gehakt rul en de paprika (in een aparte pan). Het gehakt heb ik gekruid met gehaktkruiden en laat ik eerst op medium vuur gaar worden en zet ik later wat hoger. Ik bak dit echt op gevoel maar ik denk dat ik het meestal rond de 15 min bak. Bak het vooral hoe jij het altijd doet als je dat een fijne manier vindt! Ik bak de paprika totdat het hier en daar wat bruin is. Als dat klaar is zet ik de paprika apart. Vervolgens bak ik de prei en courgette ongeveer 4 min. De courgette moet niet te zompig worden. Wanneer de groenten klaar zijn doe ik ze allemaal bij elkaar in de pan en zet ik het apart, het gehakt kan ondertussen nog even doorbakken.

Ik begin dan met het bakken van de aardappeltjes. Snijd de aardappeltjes in schijfjes, niet te dik en niet te dun. Ik leg een spat deksel op de pan en laat het zo even staan op laag/ medium vuur. Kijk na een paar minuten hoe de aardappeltjes eruit zien en haal het deksel eraf. Wanneer ze bruin beginnen te worden kun je ze om draaien en doe je weer het zelfde tot de andere kant ook bruin is. Ondertussen zal je gehakt ook goed zijn, dit doe je bij de pan met groenten (ik gebruik voor het bakken van de groenten een wokpan, daar past lekker veel in). Dan voeg je de kruiden en knoflook naar smaak toe en voeg je ook de tomatenpuree en sambal toe. Voeg dan de gepelde tomatenblokjes toe. Begin met een beetje en voeg steeds wat meer toe, zo zorg je ervoor dat het mengsel niet te nat wordt. Laat dit nog even pruttelen. Voeg dan na een minuut of 3 nog de chilisaus toe (ik drizzle het een beetje erover, ongeveer 12 ml).




Wanneer alles klaar is vet je de ovenschaal in met wat bakboter. Leg dan een laagje met gebakken aardappeltjes neer en stort daaroverheen het gehakt groente mengsel. Dan voeg je weer een laagje aardappeltjes toe en strooi je er wat geraspte kaas naar gewenste hoeveelheid overheen. Zet het 10 a 15 minuten in de oven op 180 graden (heteluchtoven) en je bent klaar!


1 opmerking:

Bedankt voor je reactie!