dinsdag 24 juli 2018

Terugblikken op jaar 2 en vooruitkijken naar jaar 3 | HBO rechtenstudie

Afgelopen jaar heb ik mijn 2e jaar van HBO rechten afgerond. Met deze post wil ik terugblikken op het afgelopen jaar en vooruitkijken naar volgend jaar. Wat gaat er komen, wat heb ik afgelopen jaar gedaan en wat wil ik verbeteren?
depression, empowerment, and feminism afbeelding





Afgelopen jaar heb ik wel verschil gemerkt met jaar 1. Waar jaar 1 veel inleidende vakken waren was jaar 2 al meer verdiepend. Nog steeds vind ik strafrecht het interessantste en ik denk ook wel dat dit zo zal blijven. Daarom ben ik ook super enthousiast dat ik stage ga lopen in het strafrecht. Mijn stage is vergeleken met andere opleidingen een hele periode, 80 weken om precies te zijn. Daarbij moet ik elk blok (10 weken) beroepsproducten en reflectieverslagen inleveren, heb ik daarnaast nog 1 dag les en elk blok nog 2 tentamens en schrijfopdrachten/essays. Het gaat heel druk worden dus!

Dream, elle woods, and funny afbeelding

Het afgelopen jaar heb ik heel erg gemerkt dat ik elk blok weer precies hetzelfde deed, uitstellen tot het laatste moment. Nu heb ik ondanks dat toch alles gehaald, waardoor ik geen eerste- of tweedejaars herkansingen heb in mijn derde jaar. Dat scheelt ook weer! Dit is wel echt een verbeterpuntje voor mij, aangezien ik het veel drukker ga krijgen kan ik het me niet meer veroorloven om zo te plannen.

Ik ben ondanks bij de video's van ´lilylike' terechtgekomen, wat mij enorm heeft gemotiveerd om meer te gaan plannen en te zorgen dat mijn bureau/ leerplek overzichtelijk en schoon is. Ik hoop dat ik deze motivatie daadwerkelijk om ga zetten wanneer het nieuwe jaar begint. Gelijk heb ik mijn bureau onder handen genomen en hem helemaal opgeruimd, nu deze nog zo houden ;).

procrastinating afbeelding

Ik heb me ingeschreven om lid te worden van de bieb zodat ik ook de mogelijkheid heb om daar te studeren en (school) boeken te lenen. Helaas kwam ik hier pas achter nadat mijn tweede jaar afgelopen is, maar ik zag dat mijn bibliotheek enorm veel schoolboeken heeft. Hopelijk ook de boeken die ik de aankomende jaren nog nodig ga hebben. Ik merk dat ik thuis leren, op mijn studentenkamer, heel moeilijk vind. Ik heb dan geen concentratie en word door álles afgeleid. Leren op school neemt weer best wat reistijd in beslag en daarom wil ik gaan proberen om dit in de bibliotheek te doen. Ik kwam er achter dat een bibliotheek abbonement helemaal niet duur is als je student bent! Daarnaast wil ik na mijn stage elke dag nog een uurtje aan school besteden, want als ik eenmaal thuis ben ben ik zo moe dat ik niets meer doe. Op deze manier wil ik mijn werk beter bij gaan houden.

Daarnaast wil ik ook meer gewone boeken gaan lezen, nog een reden waarom ik lid geworden ben van de bieb. Ik wil wat meer rust in mijn hoofd creëren, zeker als ik het zo druk ga krijgen. Ik wil voor het slapen gaan minder naar (blauw) licht staren en wat meer tijd écht voor mezelf maken en minder tijd op social media doorbrengen, vooral voor het slapen. Ik hoop dan ook dat me dat gaat helpen om beter te slapen! Daarnaast elke avond de dag van me afschrijven, wederom om te kijken of ik beter ga slapen. Ik ben zelf een enorme denker en wellicht - dat hoop ik in ieder geval - dat het op deze manier mijn slaap minder zal beginvloeden.

Ik vind het wel spannend om aan een stage te beginnen maar hopelijk gaat het een leuke uitdaging worden. Wegens privacy wil ik liever de plek voor mezelf houden, dat zullen jullie vast wel begrijpen ;).

Hebben jullie nog studie tips en wat studeren jullie?














Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!