vrijdag 19 september 2014

Ik ben een studentje


Hey lieve lezers, vandaag een stukje over jawel, school. Enjoy 

School is alweer 2 weken bezig, de helft van een maand. Bijna een hele week heb ik al gemist omdat ik 4 dagen ziek ben geweest. Ik heb een halve week introductie gehad, geen zware kampen of rare opdrachten maar gewoon kennismaken met mijn klas en een ochtendje door de stad lopen met andere klassen. En ja dit is dan het eerste jaar als student voor mij. Ik maakte mijn laatste examen toen ik 16 was en ben geslaagd op de HAVO toen ik 17 was. 


Nu ben ik begonnen met MBO opleiding juridisch medewerker, iets wat je misschien niet verwacht bij iemand die van bloggen, lifestyle en internet houdt, maar toch dat is wat ik ga studeren. 2 jaartjes als het goed is, want door mijn HAVO diploma mag ik een verkort traject doen. 

De vraag die ik 100 keer naar mijn hoofd gegooid heb gekregen; waarom MBO?
Bij de kennismaking moest iedereen wat over zichzelf vertellen en waarom je de opleiding bent gaan doen. Ik hoorde van heel veel mensen dat ze HBO rechten zijn gaan studeren maar (het eerste jaar) zijn uitgevallen omdat de overgang van HAVO naar HBO eigenlijk veel te groot is. Dit is dan ook precies de rede waarom ik voor MBO gekozen heb. Je krijg een basis mee en al een diploma. Het fijne aan het verkort traject is dat iedereen ouder is en je dus, meestal, niet met drukke 16 jarige komt die net van het middelbaar afkomen. Ik ben de enige uit mijn klas die direct van de HAVO komt. (maar ik ben geen drukke stuiterbal ;))
Ik ben daardoor de jongste uit mijn klas, ik ben 17 en de rest is tussen de 18/19 - 25 jaar. Hierdoor voel ik me soms wel een beetje jong, haha, maar het is wel fijn met oudere mensen in de klas te zitten, die gedragen zich namelijk wat volwassener naar hun leeftijd ;).

Nu leef ik dan niet echt het studentenleven want ik woon nog gewoon thuis. Ik ga elke dag naar school en kom weer terug naar m'n afgelegen dorpje. Wanneer ik om half 9 moet beginnen, wat elke dag is tenzij ik geen toetsen heb, vertrek ik thuis om 7 uur. Fietsen naar de bus halte, de bus om half 8 en vervolgens ben ik om kwart over 8 in Breda. Iets minder dan 10 minuutjes lopen en ik ben op school (wat dus best netjes uitkomt).
Ik moet zeggen dat het vroege op staan en het laat thuis zijn (de meeste dagen zijn tot 4 uur/ half 5) het meeste wennen is na 3.5 maand vakantie. Ik ben 's ochtends mijn bed niet uit te krijgen en ben dood op wanneer ik thuis kom, terwijl het echte leren nog niet eens begonnen is.



Ik heb er wel zin in, wat nieuws leren. Ik was de vakken geschiedenis zoals geschiedenis, wiskunde en Nederlands echt beu. Helaas heb ik nu wel nog Nederlands en rekenen.. Verder heb ik vakken zoals HBO recht, sociale zekerheden, basis personeelswerk, belastingrecht, computervaardigheden en taken en bevoegdheden van de gemeente. Ik heb dan ook 3 dikke wettenbundels haha. Een grote rede waarom ik voor deze studie heb gekozen omdat het me heel erg boeiend lijkt. Je krijgt informatie die voor jezelf heel nuttig is. Mocht je toch niks met deze richting willen ben je in ieder geval weer een hoop informatie rijker. 

Ik heb een dagje van half 9 tot half 5 les gehad, en het was echt wennen. Ik ben zo snel afgeleid en heb dan ook de neiging steeds m'n mobiel te pakken en tegen iedereen te zeggen hoe saai de les is. We werken ook met laptops dus wanneer ik geen aantekening over typ zit ik wel eens op facebook, shame on me..

Wie van jullie is ook begonnen aan een studie? Laat me weten welke studie :)

See you the next time and hold on it's almost weekend,

XOXO Laura





2 opmerkingen:

  1. Ah, wat rot dat je meteen al ziek was! Heb ik ook een keer meegemaakt aan de start van het nieuwe schooljaar. En het maakt helemaal niet uit welk niveau je kiest, zolang je er maar goed over heb nagedacht (wat je ook hebt gedaan). Heel veel succes dit jaar! P.s. Die plaatjes erbij zijn echt briljánt (en: heel herkenbaar!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dankjewel :) En vond het leuk om ze erbij te zetten / zoeken haha

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!