donderdag 2 maart 2017

Wonen op kamers | Personal

Sinds een paar maandjes woon ik op kamers en ik moet zeggen dat het mij heel erg bevalt. Ik merkte al een tijdje dat ik een beetje behoefte had aan een plekje voor mijzelf en ik ben enorm blij dat ik deze stap genomen heb.

Waar ik het meeste tegenop zag was het feit dat ik geen eigen badkamer meer had. De keuken is ook gedeeld, maar dat is nog niet zo een probleem voor mij. Het was dan wel een beetje wennen in het begin dat de badkamer niet alleen van mij is, maar gelukkig hoef ik het maar met 1 persoon te delen.





Kamer inrichten
Ik vond het zo enorm leuk om inkopen te doen voor m'n kamer! Van borden en mokken tot leuke kussentjes en dekentjes. Samen met mijn moeder ging ik naar de Action, Blokker, Ikea etc. om allerlei leuke dingetjes te kopen voor het interieur.

Gelukkig heb ik een redelijk grote kamer (ong. 24m2) waar dan ook een hoop in past, waardoor ik ook plek had voor een bank en een lekker groot tweepersoonsbed.


Momenteel heb ik allerlei kussens, fotolijstjes en kaarsen staan. Op mijn muur bij de schouw (foto hierboven) heb ik allemaal foto's geplakt, maar misschien wil ik dit nog veranderen en met wasknijpers aan draadjes ophangen (zoals de foto bovenaan).

Kosten?
Helaas kom je, wanneer je een kamer hebt met gedeelde badkamer+keuken, niet in aanraking voor huurtoeslag. Studiefinanciering of een aanvullende beurs (die bestaat nog wel in het nieuwe leenstelsel) krijg ik ook niet, alles leen ik.
Ik heb nog geluk dat ik deze ruime kamer voor een redelijke prijs kan huren, want je schrikt ervan hoeveel je betaalt voor kamers!
Daarbij komen er, wanneer je studeert, nog andere kosten bij. Elke maand over de €200 euro collegegeld, elk blok nieuwe boeken (hangt natuurlijk ook van je studie af), boodschappen etc.



Gelukkig bestaan er winkels zoals Action waar je allerlei leuke dingen voor een leuke prijs kan kopen. Denk ook aan huishoudelijke spullen; dweil, schoonmaakdoekjes, wasmiddel etc.

Ik merk ook dat ik nu wat minder geld aan boodschappen uitgeef dan eerst, omdat het heel erg wennen was voor mij in het begin. Je hebt een hoop dingen die je goedkoper kan kopen door het eigen merk te kopen, wat ook een hoop scheelt.


Koken en huishouden
Wat ook even wennen is, elke avond zelf eten koken. Nu zijn de meeste maaltijden die ik maak niet zo moeilijk, meestal maak ik pasta of rijst met kip. En wanneer ik geen zin heb om te koken doe ik een pizza of twisterfries in de oven!
Veel dingen neem ik nog naar huis mee om te wassen, dus wassen doe ik niet heel veel zelf..


Al met al ben ik heel blij met mijn kamer. Het is vlakbij school, de stad en het OV is in de buurt. Soms heb ik wel momenten dat ik mij alleen voel, maar gelukkig heb ik mijn vrienden op school die ik regelmatig zie.

Woon jij op kamers, appartement of nog bij je ouders?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!